Po dość krótkim okresie na początku 1597 roku, kiedy to kierujący mennicą lubelską Hanusz Eck musiał umieszczać na trojakach znak mincerski oficjalnego kierownika mennicy Daniela Koste (który de facto był już w Wilnie), nastąpił kolejny rozdział w historii mennicy lubelskiej, zwany okresem przejściowym. Charakteryzuje się on brakiem znaków menniczych na trojakach. Umowa z Danielem Koste została już rozwiązana, nie podpisano jednak jeszcze umowy z kolejnym zarządcą mennicy. Pełniący obowiązki kierownika Hanusz Eck bił więc kolejne odmiany bez znaków mincerskich.
Biorąc pod uwagę liczbę odmian był to okres dość długi i niezwykle urozmaicony – być może najbardziej efektowny w całej historii mennicy lubelskiej. W ramach typu 1597.2 opracowano 49 odmian. Na ich awersach widniało 11 typów portretu Zygmunta Wazy.
Portret typu 10
Popularny portret (znany nam z końcówki roku 1596 i z początku roku 1597) zdobił trzy różne odmiany trojaków lubelskich w okresie przejściowym.
- Pierwsza miała nominał umieszczony nad herbem Snopek, datę po bokach Orła Białego, zaś Lewart przedstawiony był w tarczy.
Wystąpiły tu dwa warianty napisowe wyodrębnione ze względu na skrót POLONIAE na awersie – „P” lub „PO”.
- Druga odmiana z portretem 10 miała nominał umieszczony pod herbem Snopek, datę na końcu trzeciego wiersza, a herb Lewart został przedstawiony bez tarczy.
Fot. iger.wcn.pl
- Trzecia odmiana od drugiej różniła się tylko herbem Lewart, który został umieszczony w tarczy
Fot. PDA
Portret typu 11
Ten wizerunek monarchy należy do bardzo rzadkich. Został wykorzystany pod koniec 1596 roku. Na początku roku 1597 (1597.1) była krótka przerwa, a następnie wyłonił się w okresie przejściowym, gdzie był umieszczany na dwóch odmianach.
- Pierwsza z datą po bokach orła i z Lewartem w tarczy
- Druga z datą u dołu i z herbem Lewart bez tarczy
Warianty napisowe drugiej odmiany: REG i REGE
Portret typu 12
Portret 12 bardzo rzadki, znany jest tylko z okresu przejściowego. Podobnie jak poprzedni wystąpił również na dwóch odmianach.
- Lewart w tarczy
Warianty napisowe: REGE i REG
- Lewart bez tarczy
Fot. iger.wcn.pl
Warianty napisowe: ARG – REG oraz ARGE – REGE
Portret typu 14
Znów bardzo rzadki portret, umieszczany był jedynie na trojakach okresu przejściowego. Znane są cztery odmiany z tym typem popiersia.
- Nominał nad Snopkiem, Lewart bez tarczy, data u dołu po lewej
- Nominał nad Snopkiem, Lewart bez tarczy, rozstrzelone i pomylone cyfry daty 7 – 9
Fot. iger.wcn.pl
- Nominał pod Snopkiem, Lewart w tarczy, data na końcu trzeciego wiersza
Fot. iger.wcn.pl
- Nominał nad Snopkiem, Lewart w tarczy, data po bokach orła
Fot. iger.wcn.pl
Portret typu 15
Znany jest w dwóch odmianach: Lewart bez tarczy i Lewart w tarczy.
- Lewart bez tarczy
- Lewart w tarczy
Fot. iger.wcn.pl
Warianty napisowe drugiej odmiany: ARGE – REGE – POLONIE oraz ARG – REG – POLONI
Portret typu 16
Portret typu 16 to jeden z najbardziej żywotnych wizerunków króla na trojakach lubelskich. Zdobił sporą liczbę odmian, nie tylko w okresie 1597.2. Odmiany okresu przejściowego:
- Nominał nad Snopkiem, data u dołu po lewej, Lewart bez tarczy
Warianty napisowe:
– ARG REGE POLONIE
– ARG REG POLONIE
– ARGE REG POLONI
– ARGE REGE POLONIE
- Nominał nad Snopkiem, data u dołu po lewej, Lewart w tarczy
Warianty napisowe:
– ARG REG POLONIE, I – F
– ARG REG POLONI, I – F
– ARGE REGE POLONIE, I – F
– ARG REG POLONIE, I – FF
- Nominał nad Snopkiem, rozstrzelona data u dołu 9 – 7, Lewart w tarczy
Fot. iger.wcn.pl
Warianty napisowe:
– REGE
– REGN
- Nominał nad Snopkiem, rozstrzelona data u dołu 7 – 9, Lewart bez tarczy
Fot. ANMN
- Nominał pod Snopkiem, końcówka daty w trzecim i drugim wierszu (REG7/ POLONI9), Lewart w tarczy
Fot. ANMN
- Nominał nad Snopkiem, końcówka daty w trzecim wierszu, Lewart w tarczy rozdziela trzeci wiersz (NI – 97)
Fot. iger.wcn.pl
C.d.n.
____________________________
Katalog trojaków lubelskich:
http://www.numizmatyka-lublin.pl/pl_literatura,128.html
____________________________
Zapraszam do naszego sklepu i zakupu książek o mennicy lubelskiej oraz jej monetach:
„Chronologia portretów Zygmunta III na trojakach z mennicy lubelskiej” (wydanie II – poprawione) – 67,20 zł:
„Opowieści o monetach lubelskich (z katalogiem szelągów lubelskich)” – 168 zł:
„Mennica koronna w Lublinie 1595-1601” – 94,50 zł: