Zdarza się, że za człowiekiem chodzi jakiś temat i nie daje spokoju. Można próbować ugryźć z jednej strony, z drugiej strony, a efekty i tak nie są zadowalające. Tak właśnie mam z popiersiami Jana Kazimierza na szóstakach lwowskich. Próbuję dobrać się do tej kwestii od kilku lat. Co jakiś czas buduję nową systematykę lwowskich portretów monarchy, i za każdym razem mam poczucie, że nie jest dobra. Niekiedy pojawia się nawet wrażenie, że w końcu udało mi się osiągnąć optymalne zestawienie królewskich popiersi. Zaraz przychodzi jednak refleksja, że to, co opracowałem jest zbyt ogólne i nie uwzględnia kilku ważnych i zasługujących na wyodrębnienie typów. Albo odwrotnie, że moja nowa systematyka zanadto wchodzi w szczegóły i przy realnej identyfikacji portretów lwowskich Jana Kazimierza będzie niepraktyczna.
Wcześniej „dręczyły” mnie portrety Zygmunta Wazy na trojakach lubelskich. Trwało dość długo zanim je opracowałem i opublikowałem, ale z efektów moich wysiłków od początku byłem zadowolony. Z portretami lwowskimi Jana Kazimierza jakoś nie mogę osiągnąć tego stanu ducha. Popiersia lwowskie JIIK są tematem trudniejszym, w każdym razie dla mnie. Ich specyfika – i zarazem trudność – polega na znacznie gorszym poziomie technicznym i artystycznym produkcji menniczej we Lwowie niż w przypadku mennicy lubelskiej. Poziom ów można porównać do ostatniego okresu historii mennicy lubelskiej za rządów Pawła Orzechowskiego. W efekcie odbija się to na trwałości i jednoznaczności typów portretów królewskich. Poziom tej trwałości i jednoznaczności jest w mennicy lwowskiej znacznie niższy niż w mennicy lubelskiej. Można odnieść wrażenie, że co stempel, to nowy portret. Trzeba jednak odnaleźć złoty środek w tej magmowatej materii i wyodrębnić typy portretów, z jednej strony nie wikłając się zanadto w szczegóły, z drugiej zaś wyszczególniając te najważniejsze różnice. Zadanie wydaje się być arcyważne, zwłaszcza dla kogoś kto zbiera szóstaki lwowskie.
Na początku 2020 roku przedstawiłem na blogu systematykę portretów lwowskich Jana Kazimierza:
Oczywiście obecnie nie jestem z niej zadowolony. Jest ona zdecydowanie zbyt ogólna i pomija ważne, zasługujące na wyodrębnienie popiersia króla. Dziś kolejne podejście do tematu.
***
Kryteria, które posłużyły do wyodrębnienia typów portretów Jana Kazimierza na szóstakach lwowskich są następujące:
- cechy charakterystyczne królewskiej fizjonomii (rysy twarzy)
- wielkość głowy
- szerokość popiersia
- elementy zbroi
- draperia płaszcza
Początkowo brałem pod uwagę jeszcze jedno kryterium – pukle włosów króla. Powodowało to jednak pojawienie się zbyt dużej liczby typów portretów Jana Kazimierza i zdecydowanie zaciemniało obraz. Tak więc pukle włosów – jakkolwiek są one ważnym elementem wyróżniającym – należy traktować jako kryterium służące do wyodrębniania odmian w ramach danego typu portretu.
Typ portretu
|
Cechy portretu |
Typ 1
|
|
Typ 2
|
|
Typ 3
|
|
Typ 4
|
|
Typ 5
|
|
Typ 6
|
|
Typ 7
|
|
Typ 8
|
|
Typ 9
|
|
Typ 10
|
|
Typ 11
|
|
Zdjęcia typu 3 i typu 5: Optimus_Prime (forum.tpzn.pl)
No to teraz witam w klubie zmagających się z tematem wycinania i rozpoznawania główek Jana Kazimierza na jego monetach i dylematach z tym związanych:)
🙂