Typy trojaków lubelskich – 1600.1 i 1600.2

1600 – przedostatni rok rządów Pawła Orzechowskiego i w ogóle historii mennicy lubelskiej. Wybite wówczas trojaki reprezentują Dwa typy.

1600.1

Pierwszy – z literą L na rewersie – charakteryzuje się sporą różnorodnością. Trojaki tego typu zdobi pięć portretów królewskich.

Portret 41

Występuje tu tylko jedna odmiana i osiem wariantów napisowych:

  • SIG III D G – REX P/ III RE PO.L
  • SIG III D – G REX P/ III RE PO.L
  • SIG 3 D G – REX PO/ III RE PO.L
  • SIG 3 D G – REX P/ III RE PO.L
  • SIG 3 D – G REX P/ III RE PO.L
  • SIG 3 D G – REX P/ 3 RE PO.L
  • SIG 3 D – G REX P/ 3 RE POL
  • SIG 3 D – G REX P/ 3 RE PO.L
  • SID 3 D G – REX P/ 3 RE POL

Portret 42

Trojaki z portretem 42 (charakterystyczny kołnierz zamiast kryzy) również zostały wybite w jednej odmianie, którą można podzielić na osiem wariantów napisowych.

  • P M D L/ III RE POL
  • P M D L/ III RE PO.L
  • P M D L (drugie „D” odwrócone)/ III RE PO.L
  • P M D L (drugie „D” odwrócone)/ III RE POL
  • P M D L/ 3 RE PO.L
  • P M D L/ 3 RE POL
  • PO M D L/ 3 RE PO.L
  • PO M D L/ 3 RE POL

Portret 43

Jeden z najbrzydszych portretów królewskich w historii polskiego mennictwa zdobi trzy  odmiany. Pierwsza posiada inicjał miasta L na końcu drugiego wiersza na rewersie. Występuje tu aż dziewięć wariantów napisowych:

  • SIG III D G – REX P M D L / III RE POL
  • SIG III D G – REX P M D L (drugie „D” odwrócone)/ III RE POL
  • SIG III D G – REX P M D L/ III RE PO.L
  • SIG III D – G REX P M D L/ III RE POL
  • SIG III D – G REX P M D L/ 3 RE POL
  • SIG 3 D G – REX P M D L/ III RE POL
  • SIG 3 D – G REX P M D L/ III RE POL
  • SIG 3 D G – REX P M D L/ 3 RE POL
  • SIG 3 D – G REX P M D L/ 3 RE POL
  • SI III D G – REX P M D L/ III RE PO.L

Druga odmiana – znacznie rzadsza – charakteryzuje się literą L umieszczoną poniżej drugiego wiersza, obok litery F. Występują tu dwa warianty napisowe (D G – REX oraz D – G REX).

Trzecia odmiana – najrzadsza – ma drugi wiersz napisu na rewersie rozdzielony herbem Lewart.

Kolekcja Łukasza Gajownika

Portret 44

Trzy odmiany z tym portretem różnią się umiejscowieniem daty oraz inicjału miasta „L”. Pierwsza posiada cyfry daty po bokach herbu Lewart, poniżej inicjałów I – F Jana Firleja. Inicjał „L” został umieszczony na końcu drugiego wiersza. Udało mi się wyłowić tu pięć wariantów napisowych:

  • SIG III – D G / III RE POL
  • SIG III D – G / III RE POL
  • SIG III D – G / 3 RE POL
  • SIG III D – G/ 3 RE PO.L
  • SIG III – D G / 3 RE PO.L

Druga odmiana posiada datę umieszczoną u dołu na łuku, w taki sposób, że pierwsza cyfra daty znajduje się na poziomie inicjałów I – F, zaś trzy pozostałe pod inicjałami Jana Firleja. Inicjał „L” – podobnie jak poprzednio – znajduje się na końcu drugiego wiersza.

W trzeciej odmianie inicjał miasta „L” został umieszczony poniżej drugiego wiersza, na wysokości inicjałów I – F.

Kolekcja Łukasza Gajownika

Portret 45

Portret 45 powstał pod sam koniec roku 1600 i w tym roczniku to spora rzadkość. Odmiana z tym typem portretu posiada dwa warianty napisowe (POL oraz PO.L)

1600.2

Drugi typ trojaków z roku 1600 wyróżnia się brakiem litery L na rewersie

Fot. Jacek Stempowski

***

Osoby zainteresowane tematem mennictwa lubelskiego zapraszam do wysłuchania krótkiego wykładu dotyczącego historii mennicy lubelskiej:

https://www.youtube.com/watch?v=icKY0oOVZh0

oraz do lektury katalogu trojaków lubelskich (w twardej lub w miękkiej okładce):

http://www.numizmatyka-lublin.pl/1767,pl_d.-marzeta-katalog-trojakow-lubelskich-zygmunta-iii-wazy-miekka-okladka.html

 

2 przemyślenia nt. „Typy trojaków lubelskich – 1600.1 i 1600.2

  1. Dzień dobry, trafiłem na ten blog przypadkowo, interesują mnie ogólnie monety z WKL z XVI-XVIII w., np. jak wyglądał szóstak litewski (zwłaszcza z czasów Stefana Batorego i Zygmunta III), czy może wie Pan, gdzie szukać informacji na ten temat? Pozdrawiam

    1. Dobry wieczór,
      jeśli chodzi o szóstaki Stefana Batorego i Zygmunta Wazy, w pierwszym rzędzie poleciłbym literaturę, np. katalogi: Kopickiego („Monety Zygmunta III Wazy) i Parchimowicza („Monety Stefana Batorego”).
      Bardzo wartościowe są archiwa domów aukcyjnych, np. https://onebid.pl/pl/auctions/Monety
      U mnie na blogu znajdzie Pan sporo na temat szelągów litewskich, np. tu: https://blognumizmatyczny.pl/?s=WMPS+Wilno
      Poza tym proponował bym poobserwować forum TPZN. Udziela się tam sporo osób specjalizujących się w mennictwie Polski Królewskiej, w tym WKL.
      Pozdrawiam serdecznie,
      Dariusz Marzęta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *