Po krótkim okresie na początku roku 1598, gdy w Lublinie wybito niewielką liczbę trojaków ze znakiem Melchiora Reysnera, mennica lubelska rozpoczęła emisję dwóch kolejnych typów:
- 2 – z pełną datą, bez znaków menniczych i bez herbu podskarbiego
- 3 – z pełną datą, z literą L, bez znaków menniczych i bez herbu podskarbiego (ten typ zostanie omówiony w następnym odcinku)
Trojaki te bite w dużych ilościach ewidentnie naruszały obowiązujące przepisy prawne. Ordynacje mennicze nakazywały bowiem umieszczanie na monetach zarówno herb podskarbiego (1580), jak i znaki mennicze kierowników mennic (1591). Nie wiadomo dlaczego, ale to jaskrawe naruszanie prawa było tolerowane przez podskarbiego Jana Firleja.
***
W typie 1598.2 wystąpiło 12 portretów królewskich.
Portret 24
Portret 24 – podobnie jak kilka następnych – widnieje na jednej tylko odmianie trojaków 1598.2
Portret 25
Portret 26
W przypadku tej odmiany mamy do czynienia z dwoma wariantami wyszczególnionymi ze względu na podział legendy awersu:
SIG III D G – REX P M D L
SIG III D – G REX P M D L
Portret 27
Portret 28
Portret 29
Portret 30
Portret 31
Warianty napisowe:
SIG III D – G REX P M D L
SIG III D G – REX PO M D L
Portret 32
Fot. iger.wcn.pl
Portret 33
Warianty:
SIG III D G – REX P M D L/ POLONI
SIG III D G – REX PO M D L/ POLONIE
SIG III D G – REX P M D L/ POLONIE
Portret 34
Portret 35
Warianty:
SIG III D G – REX P M D L
SIG III D – G REX P M D L
***
Katalog trojaków lubelskich:
http://www.numizmatyka-lublin.pl/pl_literatura,128.html