Wszystkie wpisy, których autorem jest dariusz

Talary Zjednoczonych Prowincji (holenderskie) w XVII wieku

W drugiej połowie XVI wieku w Północnych Niderlandach wybuchło antyhiszpańskie powstanie. Jedną ze zbuntowanych prowincji była Holandia, od której potem nazwę wzięły po wywalczeniu niepodległości Zjednoczone Prowincje. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że nazwa Holandia na określenie Zjednoczonych Prowincji funkcjonowała tylko w Polsce. W samych Niderlandach Holandia oznaczała zawsze tylko jedną z prowincji.

W 1575 roku Holandia (prowincja) rozpoczęła emisję własnej monety – talara lewkowego. Trzy lata później talary lewkowe zaczął bić Utrecht, zaś w roku 1589 – Geldria. Nowa moneta bardzo szybko zdobyła dużą popularność, nie tylko na rynku niderlandzkim. Czytaj dalej Talary Zjednoczonych Prowincji (holenderskie) w XVII wieku

Boratynki z mennicy krakowskiej

W połowie XVII wieku przez Rzeczpospolitą przejechał szwedzki walec. Co prawda najeźdźcy zostali w końcu przepędzeni, jednakże strat, które poniosła Polska w tej wojnie nie dało się już odrobić. Rzeczpospolita Obojga Narodów z pozycji mocarstwa spadła do drugiej ligi europejskiej. Czytaj dalej Boratynki z mennicy krakowskiej

Heraldyczne impresje – Sejny

W zeszłym roku zwiedzałem Suwalszczyznę i byłem w miasteczku Sejny. Znajduje się tam przepiękna Bazylika Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Na fasadzie kościoła umieszczono pięć herbów. Z jednym z nich miałem problem, z którym tak do końca nie uporałem się do dziś. Czytaj dalej Heraldyczne impresje – Sejny

Szeląg litewski 1618 bez herbu podskarbiego

Na blogu „Zbierajmy Monety” Jerzego Chałupskiego pojawił się wczoraj (2.06.2017) ciekawy – jak zwykle – artykuł pt. „Moje nowe stare monety”:

https://zbierajmymonety.blogspot.com/2017/06/moje-nowe-stare-monety.html

Część tekstu dotyczy tego jak odnieść się do braku herbu podskarbiego na jednej z odmian szeląga z roku 1618. Mój dzisiejszy wpis stanowi polemikę z interpretacją J. Chałupskiego na ten temat. Czytaj dalej Szeląg litewski 1618 bez herbu podskarbiego

Wirtualne Muzeum Polskiego Szeląga (WMPS) – Kazimierz Jagiellończyk, Toruń (pruskie), część 1

Pierwsze polskie szelągi pochodzą z czasów Kazimierza Jagiellończyka. Emitowała je mennica toruńska na początku wojny trzynastoletniej (1454-1466). Były one bite dla prowincji pruskiej. Ważyły ponad 1,6 g i miały 9-12 łutową próbę srebra (na 16 części 9-12 stanowiło czyste srebro). Zawierały więc znacznie więcej czystego kruszcu niż współczesne im monety krzyżackie lub nieco późniejsze miejskie (toruńskie, gdańskie i elbląskie). Z tego właśnie powodu były wyławiane z obiegu i przebijane na monety gorsze jakościowo. Do naszych czasów zachowało się niewiele egzemplarzy. Czytaj dalej Wirtualne Muzeum Polskiego Szeląga (WMPS) – Kazimierz Jagiellończyk, Toruń (pruskie), część 1

Herb Wieniawa i Jan Długosz

Herb Wieniawa pochodzi z Moraw. W źródłach pojawił się po raz pierwszy w XIV wieku. Z tego okresu pochodzi również najstarsza pieczęć z Wieniawą. Opis herbu (wg A. Znamierowskiego): „W polu złotym głowa żubrza czarna z kolcem złotym. Klejnot – pół lwa złotego z mieczem w łapach”. Herbem Wieniawa pieczętowało się ponad sto rodzin szlacheckich. W grupie tej znalazł się m.in. Jerzy Białłozor, biskup wileński i administrator skarbu litewskiego w latach 1662-1663: Czytaj dalej Herb Wieniawa i Jan Długosz

Trojak 1596 z „gałązką z jagodami” – błędne atrybucje w katalogach T. Igera i E. Kopickiego

Od czasu do czasu zdarza mi się wyjrzeć spoza szelągów i skierować wzrok w stronę innych nominałów. Ostatnio coraz częściej spoglądam w kierunku trojaków. Można tam znaleźć mnóstwo błędnych atrybucji i białych plam, pełno jest tam tajemnic i zagadek czekających na rozwiązanie. Cóż może być lepszego dla miłośnika starych monet niż jakieś odkrycie numizmatyczne albo skojarzenie dwóch znanych faktów, z których wynika trzeci obalający powszechnie uznane twierdzenie. Czytaj dalej Trojak 1596 z „gałązką z jagodami” – błędne atrybucje w katalogach T. Igera i E. Kopickiego